Η ωριμότητα του λόγου, των γνωστικών και κινητικών δεξιοτήτων, αποτελούν βασικούς παράγοντες για την ομαλή ένταξη του παιδιού στην Δημοτικού . ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΣΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥΑΝΗΣΥΧΟΥΜΕ ΟΤΑΝ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ :2 ΕΤΩΝ- ΔΕΝ αναγνωρίζει αντικείμενα- λέει 10 λέξεις3 ΕΤΩΝ- ΔΕΝ σχηματίζει μικρή πρόταση- η ομιλία γίνεται κατανοητή με δυσκολία4 ΕΤΩΝ- ΔΕΝ σχηματίζει πρόταση με ρήμα ουσιαστικό, άρθρα, χρήση πληθυντικού αριθμού- αρθρώνει όλα τα συμφώνα εκτός ίσως από -ρ σ ζ ξ ψ τς τζ- επαναλαμβάνει παραμύθι5 ΕΤΩΝ- ΔΕΝ μπορεί να αφηγηθεί- ΔΕΝ αρθρώνει όλα τα συμφώνα και τα συμφωνικά συμπλέγματα- κάνει μεταθέσεις, αντικαταστάσεις, παραλείψεις συλλαβών η φωνημάτων ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΣΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ2 ΕΤΩΝ ΔΕΝ- περπατά μόνο του- πιάνει αντικείμενα με συντονισμό αντίχειρα- δάκτυλων- εκτελεί εντολές- δείχνει μέρη του σώματος- κτίζει πύργο με 3-4 κύβους3 ΕΤΩΝ ΔΕΝ- εναλλάσσει πόδια στην σκάλα- αντιγράφει κύκλο- βελονιάζει χάντρες- ολοκληρώνει απλά πάζλ4 ΕΤΩΝ ΔΕΝ- τρέχει- κλωτσά μπάλα- ζωγραφίζει άνθρωπο με 3-4 μέρη- γνωρίζει τα χρώματα - σχήματα- αντιγράφει σχήματα5 ΕΤΩΝ ΔΕΝ- ισορροπεί στο ένα πόδι- συμπληρώνει λαβύρινθο- γνωρίζει τις χωρογνωστικές έννοιεςΈνα παιδί 6 ετώνΓΙΑ ΝΑ ΕΧΕΙ ΕΠΑΡΚΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ:- αρθρώνει πολυσύλλαβες λέξεις- δεν μπερδεύει τους χρόνους πχ αύριο πήγαμε- διακρίνει και συνθέτει τους ήχους των λέξεων- ζωγραφίζει σε πλαίσιο- πιάνει το μολύβι με τριποδική λαβή- αναγνωρίζει προμαθηματικές έννοιες- αναγνωρίζει δεξί -αριστερό- γνωρίζει τις εποχές- μετρά ως το 10- υπακούει σε κανόνες- παίζει με τα άλλα παιδιά